De maandag na Blue Monday

De maandag na ‘Blue Monday….’

In mijn ogen bedenken slimme marketeers termen als ‘Black Friday- en Blue Monday deals’. Dagen als deze, met speciale aanbiedingen, zijn inmiddels niet meer weg te denken in de commerciële kalender.

Het principe is eigenlijk heel simpel: iemand moet de eerste zijn en ingaan op de aanbieding. Anders gesteld en we kennen het vast allemaal: de dansvloer is leeg, tot iemand wellicht zijn angst overwint en start met dansen. Meestal volgen er snel meer en binnen een mum van tijd is de dansvloer vol. Zonder die eerste persoon, gebeurt er niks, de vloer blijft ;leeg. Het is echter alweer een tijd geleden dat dansvloeren vol waren.

Dit sneeuwbal effect hebben we afgelopen weekend helaas ook gezien met alle rellen, maar dan in uiterst ongewenste vorm. Ook hier is iemand begonnen en vele volgden, met alle gevolgen van dien.

Wat heeft dit te maken met mijn werk als bedrijfsadviseur?

Zakelijk heb je ook te maken met groepsdruk en angst en dat zijn nu net zaken die moeilijk te temmen zijn. In mijn vrije tijd ben ik wielertrainer en een aantal keer per jaar doen we bochtentraining. Als trainer (en hier is de verwijzing naar mijn bedrijfsnaam Frame.frl, op mijn site staat meer over het hoe en waarom van deze naam) zeg ik dan niet: ‘Pas op, niet vallen in de bocht!’. In plaats daarvan zeg ik: ‘Je wilt door de bocht op een veilige en zo snel mogelijke manier, kijk naar waar je naar toe wilt. Bouw je snelheid langzaam maar zeker op, heb vertrouwen en wees er klaar voor.’

De link hiervan naar een bedrijf is: stel doelen. Juist nu, in deze tijd waarin veel onzeker is. Maak ze SMART (Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdsbepaald) en stel per doel een actieplan op: wat ga ik samen met mijn team doen om deze doelen te bereiken? Zorg ervoor dat zowel jij als je team zich verantwoordelijk (gaan) voelen om deze doelen te bereiken. Alleen zal je wellicht sneller gaan, samen kom je verder!

Laat je door je angsten (die iedereen van tijd tot tijd heeft) niet teveel beïnvloeden, maar grijp ze aan als kans. Wil je hierover eens verder sparren, neem contact op en ik help je graag.

Nathan Lootsma

Frame.frl – Nathan@frame.frl – 06 309 27 609